De reis door Maleisië en Sri Lanka - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Donna Dommelen - WaarBenJij.nu De reis door Maleisië en Sri Lanka - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Donna Dommelen - WaarBenJij.nu

De reis door Maleisië en Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Donna

10 Juni 2015 | Sri Lanka, Digana

Hallo allemaaaal,

Ik zou eerlijk gezegd even niet weten waar ik moeten beginnen met schrijven. Ik heb al zoveel dingen gezien en meegemaakt in de afgelopen acht weken. Ja, acht weken.. dat betekent al twee maanden van huis. Maar zo voelt het totaal niet. Voor m'n gevoel ben ik nu ongeveer drie weken van huis..

De eerste vijf weken heb ik doorgebracht met Anouk en m'n backpack. De eerste twee en een halve week daar van waren we in Maleisië wat echt een gigantisch mooi land is met heel veel lekker eten. We begonnen onze reis in de hoofdstad Kuala Lumpur, waar we na 2 uur zoeken aankwamen in een (ander) hostel. Gelukkig kwamen we meteen gezellige mensen tegen waar we 's avonds gezellig mee de stad ik gingen. De volgende dag hebben we de Buta Cave bezocht. Dat is een grot van Budha waar je kan komen door een mega grote trap te beklimmen. Ook hebben we de beroemde towers bezocht. Na KL zijn we doorgereisd naar het eiland Langkawi. Dit is een eiland aan de westkust van Maleisië met prachtige witte stranden en jungle landinwaarts. Het eiland hebben we rondgereisd met de scooter in een dag. Helaas hebben we niet alles kunnen zien, want de band van de scooter moest zo nodig lek gaan, FEEST. Daarom hebben we twee uur moeten vertoeven op een uitgestorven golfbaan aan de rand van het eiland. De dag daarna hebben we een prachtige mangrove tour gemaakt over het eiland en gelukkig hoefde we ons in de avond ook nooit te vervelen! Na een paar dagen zijn we verder gegaan naar Cameron Highlands. Dit is weer een heel anders dan KL en Langkawi. Het was hoog in de bergen en in de avond moest je gewoon een lange broek, lange mouwen en dichte schoenen dragen. Daar hadden we dus niet op gerekend... Na twee dagen wandelen in de jungle en thee plantages te hebben bezocht, zijn we doorgegaan naar Perhentian. Dit is een eiland van ongeveer 500 meter bij 500 meter met allemaal hutjes en barretjes. Hier hebben we lekker de laatste daagjes van onze Maleisië tour doorgebracht. Onze dagen bestonden daar vooral uit relaxen op het strand, eten en feestjes. Niks te klagen dus. Maar helaas moesten we na vijf dagen dit geweldige eilandje verlaten om onze vlucht naar Sri Lanka te halen..

Maar ja.. hoe erg is het om een eiland te verlaten als je naar een ander prachtig eiland door kan reizen. Hier dachten we alleen de eerste paar dagen anders over. We brachten onze eerste dagen door in een grote stad wat een lichte cultuurshock opleverde bij ons. We wilde zo snel mogelijk vluchten naar de rustigere delen van Sri Lanka waar niet alle mensen ons aan zouden kijken of aan zouden spreken alsof ze nog nooit een blanke hebben gezien. Dit hebben we dus ook maar gedaan. De busreizen zijn hier trouwens wel echt hilarisch.. de muziek staat aan alsof je in een discotheek bent, alleen dan met verschrikkelijke Sri Lankaanse muziek en staren is hier heel gewoonlijk. Ze kunnen gerust 5 uur lang naar je blijven kijken, geen schaamte voor hun hoor. Reizen met de bus is hier in Sri Lanka vaak sneller dan met de trein, waardoor we dus vaker de bus nemen. Toch hebben we wel een prachtige trein reis gemaakt tussen Kandy en Ella. Hier ga je met de trein door de bergen en heb je gigantisch mooi uitzicht. Dit kan je ook heel mooi vast leggen, aangezien de treinen 30 km/u rijden. En daarnaast hoef je geen foto's door het raam te maken, maar het is heel gewoonlijk dat de deuren open staan van de trein. Lekker uitwaaien kan ook dus. Oja, over het spoor lopen is hier ook heel normaal en dat hebben wij natuurlijk ook even gedaan.
Het meeste vette wat we hebben gedaan in Sri Lanka is de Adam's peak beklommen. Om deze berg te beklimmen vertrek je om 2 uur vanuit je hotel en begin je aan de tocht van 3 uur. De hele weg naar de top bestaat uit trappen. Eenmaal aangekomen op de top hebben we een uurtje moeten wachten voordat de zon op kwam. Dit was echt super mooi om te zien. Maar jammer genoeg moet je ook nog een keer naar beneden daarna. Na even bijslapen zijn we doorgereisd naar Ella en Tissamahara. In Tissa zijn we een dag op safari geweest. We vertrokken om 5 uur in de ochtend (nee.. lui zullen we niet worden hier) omdat de dieren dan het best te vinden zijn. In het park hebben we een leopard, black bear, krokodillen en olifanten gespot. Na de safari was onze laatste week alweer aangebroken. Om de vakantie nog even goed te vieren, hebben we onze laatste week doorgebracht in Arugam Bay. Dit is beroemde surfplaats in Sri Lanka. Deze week kan ik in één woord omschrijven als GEWELDIG. Leuke mensen ontmoet, leren surfen, weinig slaap en leuke feestjes. Een goede manier dus om onze reis af te sluiten.

Nu ben ik al bezig met mijn derde week stage. Maar hier zal ik volgende week wat over schrijven. Morgen gaan we namelijk alweer een weekendje weg naar Arugam bay (heel zwaar ja).

Doeeeeeeeei.

• 14 Juni 2015 - 13:24

Melissa:

Hee Donna!

Heerlijk verhaal zeg! Mooi om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Moest ook wel lachen om de cultuurshock in de grote stad. Griezelig he al die mensen die maar blijven kijken!
    Ben benieuwd naar je verhaal over stage. Veel plezier en geniet, dikke kus!

• 14 Juni 2015 - 15:56

Gerjan:

Hoi donna
    Wat leuk om je verslag te lezen je hebt het prima naar je zin
    Ben erg benieued hoe het met je stage gaat
    Geniet ervan en tot het volgende verslag en of foto's
    Xxx jan en gerjan

• 14 Juni 2015 - 15:59

Jos Van Leeuwen :

Mooi verhaal blijf lekker genieten van de reis van je leven tot nu toe
    Heel veel plezier nog

• 15 Juni 2015 - 12:32

Danielle:

Hoi lieve Donna,
    Wat een heerlijke avonturen heb je al beleefd. Super leuk om te lezen. Heb ook een aantal foto's gezien op instagram. Je haar is een heel stuk korter en je bent echt geen blanke meer hihi.
    Hoop dat je stage net zo'n avontuur is als je rondreis. Veel plezier en succes
    Tot je volgende bericht. Dikke kus van Danielle

Verslag uit: Sri Lanka, Digana

Donna

Hallo allemaal, Voor mijn laatste stage voor de opleiding Oefentherapie Cesar ga ik naar Sri Lanka. Daar ga ik, samen met studiegenootje en goede vriendin Anouk, stage lopen bij Home of Hope rehabilitation centre wat is opgezet door sponsors en donaties vanuit Nederland. In dit revalidatie centrum zullen we heel andere ziektebeelden behandelen dan in Nederland. Dit zie ik zelf als een uitdaging om veel van te leren. Wij verblijven tijdens onze stage op het terrein van Home of Hope in een huis samen met nog twee studenten uit Nederland en de fysiotherapeuten die daar werkzaam zijn. Maar voordat we gaan beginnen aan onze stage gaan we eerst nog even vakantie houden. Anouk en ik vertrekken op 20 april naar Maleisië, waar we vervolgens 21 april aankomen en de eerste 2,5 week zullen doorbrengen. We gaan naar het eiland Langkawi, Perhantian Islands, Cameron Highlands en nog veel meer. Voor de rest wil ik jullie niet jaloers maken, maar je moet het maar eens googlen. Na 2,5 week vliegen we door naar Sri Lanka waar we eerst nog 2 weken rond gaan reizen om het land, waar we 14 weken stage lopen, te bekennen. Ik heb heeeeeel veel zin in het avontuur en daar wil ik jullie ook graag van op te hoogte houden. Daarom zal ik af en toe mijn verhaal schrijven. De eerste vier weken wordt dit lastig denk ik, omdat ik soms ergens in de middle of nowhere leef, maar daarna zal ik het met alle plezier vertellen! Groetjes Donna

Actief sinds 13 April 2015